WMA i el CoMB publiquen el decàleg “10 recomanacions per a l’ús de webs de salut” adreçat a pacients i ciutadans

Internet és una gran font d'informació on es poden trobar continguts sobre salut que poden ser molt útils per a pacients i ciutadans i que ajuden a ampliar i complementar la informació que es dona a la consulta. Tot i així, la informació sobre salut és molt sensible i si no se saben seleccionar correctament pàgines webs de confiança i fonts fiables, els resultats obtinguts poden generar confusió, idees errònies o esbiaixades, i fins i tot, es poden donar per vàlides informacions falses i enganyoses, o caure en una estafa. És per això que amb la finalitat d’ajudar al ciutadà a navegar de manera segura i responsable per webs amb contingut sanitari, WMA juntament amb el Col·legi de Metges de Barcelona ha publicat un document que segueix els criteris del programa Web Mèdic Acreditat i els seus “Principis de bona Pràctica”, on s’inclouen els aspectes que es tenen en compte perquè una pàgina web de salut aconsegueixi l’acreditació de qualitat de WMA, que assegura la confiança del web.

Per això mateix, el decàleg també té voluntat de ser una eina de divulgació (#WebSanitarideConfiança) a la consulta per què els professionals sanitaris puguin explicar als pacients i els seus acompanyants com navegar a la xarxa a l’hora de cercar informació sobre salut, i ajudar-los a treballar una actitud més critica i responsable per combatre la “infoxicació” sanitària.

Amb aquesta iniciativa, es vol contribuir a construir una societat digital més crítica i madura, i ajudar a tenir ciutadans i pacients ben informats especialment en el que es refereix a la seva salut.

Decàleg “10 recomanacions per l’ús de webs de salut”:

  1. Font d’informació: A Internet podeu trobar continguts sobre salut de gran utilitat que us ajudaran a complementar altres informacions i a orientar-vos.
  2. Actitud crítica: És convenient mantenir una actitud crítica davant la informació sobre salut a Internet per detectar missatges confusos, cures miraculoses, etc.
  3. Identificació de les fonts: Hauríeu de poder identificar el responsable del web, si hi ha algun professional sanitari, les fonts d’informació o si els continguts estan actualitzats.
  4. Consulta professional: Davant de qualsevol dubte sobre la informació obtinguda a Internet i abans de prendre decisions, consulteu un professional sanitari.
  5. Vigilància: Desconfieu de productes infal·libles, cures miraculoses, remeis secrets, etc., així com de promocions i rebaixes per obtenir tractaments.
  6. Ús de dades personals: Abans de facilitar a través d’Internet informació personal i, especialment, sobre la vostra salut, heu de conèixer i comprendre quin ús se’n farà.
  7. Precaució amb els xats: Valoreu els termes d’ús i clàusules legals abans de fer servir el correu electrònic que ofereixen alguns webs o de participar en xats i fòrums.
  8. Pagaments segurs: Assegureu-vos que les transaccions són segures abans de fer qualsevol pagament. El navegador ha de mostrar un cadenat verd tancat.
  9. Compra de medicaments: Recordeu que està totalment prohibit vendre medicaments que requereixen recepta mèdica per Internet. No n’adquiriu.
  10. Notificació dels fraus: Si detecteu un frau a un web o n’heu estat víctimes, notifiqueu-ho a les autoritats sanitàries o organitzacions de consumidors.

Jornada Hello World!

Aquest divendres 11 de maig, s'ha celebrat la jornada "Hello World!", organitzada per la Fundació TIC Salut Social al TecnoCampus de Mataró.

La Fundació TIC Salut Social està impulsant durant els últims dos anys un Model d’acreditació d’apps en l’àmbit de la salut; el seu director Francesc Garcia Cuyàs, ha inaugurat l’acte.

La jornada ha començat presentant els resultats de la prova pilot AppSalut, el sistema de recomanació d’apps acreditades per part dels professionals als pacients i la posterior incorporació de dades dins del sistema de salut. Aquesta prova pilot ha durat 6 mesos i s’ha realitzat en quatre centres d’atenció Primària de diferents poblacions.

Seguidament la Dra. Mireia Sans, metgessa de família, i presidenta de la secció e-Salut del Col·legi de Metges de Barcelona (CoMB) ens ha fet un resum de les funcions i característiques que revisa el Comitè d’experts Funcionals del sistema d’acreditació d’apps.

Des de m4social ens han recordat la necessitat d’aplicar el disseny universal a l’hora de crear una app ja que el 15% de la població pateix algun grau de discapacitat i també, segons la OMS, tothom entre un 30% - 40% de la seva vida serà depenent en algun moment.

També hem pogut conèixer de primera mà el cas d’èxit en el procés d’acreditació de l’App Infermera virtual. La jornada ha conclòs amb la realització de diferents tallers pràctics relacionats amb l’acreditació.


Està preparat el teu web per al nou Reglament Europeu de Protecció de Dades?

Compte enrere per aplicar el nou RGPD

Per dotar a l'usuari de major control sobre la seva informació personal, fa dos anys es va engegar una nova llei -el Reglament Europeu de Protecció de Dades (RGPD)-, amb la finalitat d'establir unes regles comunes en empreses, establertes o no a la Unió Europea, que tractin dades personals de ciutadans europeus

El Reglament General de Protecció de Dades (RGPD) és un dels canvis normatius més importants duts a terme per la Unió Europea. Aquesta legislació, d'obligat compliment a partir del 25 de maig de 2018, atorgarà un major grau de control als ciutadans sobre la seva informació privada al món 2.0, però també imposarà canvis radicals per a les empreses, que han tingut dos anys per adaptar els seus protocols i estructures si no volen ser sancionades. L'objectiu és que els ciutadans puguin decidir com volen que es tractin les seves dades, així com la informació que reben de les empreses, a través sempre d'un consentiment explícit i inequívoc.

La nova regulació comporta canvis significatius tant des del punt de vista dels drets de les persones com de les obligacions de les empreses i entitats que tracten dades de caràcter personal entre les que destaquen:

  • Responsabilitat proactiva del responsable. S'han d'adoptar les mesures necessàries per estar en condicions de complir amb el Reglament en tot moment i poder demostrar-ne el compliment.
  • Noves obligacions en el moment de la recollida de dades. Cal adaptar les clàusules informatives i les polítiques de privacitat de les pàgines web incloent per exemple el termini de conservació, les dades de contacte del Delegat en protecció de dades, si s’escau, o el dret a presentar reclamació a l’autoritat competent. També l’ampliació dels drets dels interessats, com per exemple el dret a la portabilitat.
  • Noves obligacions pels responsables. Informe d’anàlisi de risc dels tractaments de dades que es fan per determinar les mesures a aplicar i com fer-ho, el registre de les activitats de tractament, protocol per a la notificació de les violacions de seguretat a les autoritats competents en 72 hores com a norma general o revisar els contractes d’encarregats de tractament.
  • Nou règim sancionador.

És per això que les empreses i professionals han d'adoptar les mesures necessàries per estar en condicions de complir amb les previsions del nou Reglament. Per a aquells que ho desitgin, dins de la província de Barcelona, el Col·legi pot informar sobre les novetats i les seves implicacions a les consultes mèdiques des del servei de Protecció de Dades de Mediconsulting, facilitant l’adaptació al Reglament, oferint el suport i acompanyament necessari, i analitzant en cada cas les mesures necessàries a implementar.

Consulta’ns sense cap compromís al 935678878 o escriu a natalia.martinez@med.es.


Encara no has fet la migració cap al nou segell de WMA? T’expliquem com fer-ho!

Fa uns mesos que a WMA vam estrenar una nova plataforma de gestió del client que millora l'eficiència dels nostres processos administratius agilitzant tots els nostres tràmits. Aquesta nova eina compta amb un espai per als qui ja sou clients a través del qual, i de forma voluntària, us hi podeu inscriure i donar d'alta. Gràcies a aquest canvi, vam procedir també a actualitzar el nostre segell de qualitat per tal de dotar-lo de més seguretat i fiabilitat.

Us recordem que, si encara no ho heu fet, hauríeu de fer la migració cap a la nova versió del nostre segell. Vosaltres mateixos, i de forma molt senzilla, podreu inserir-lo en el vostre web. Per fer-ho, heu de:

  1. Accedir a la vostra àrea de client
  2. Donar-vos d’alta (en cas que encara no ho hagueu fet)
  3. Descarregar-vos el segell WMA en codi HTML a l’apartat corresponent.

Si teniu qualsevol dubte poseu-vos en contacte amb nosaltres per ajudar-vos a resoldre'l. wma@comb.cat


Augmenten les visites no presencials als CAP

Els CAP han augmentat el 2017 un 9,1% les visites no presencials i han passat de 2,9 a 3,2 milions de persones. Les presencials tan sols han augmentat un 0,3% en relació amb les dades del 2016. En total, el còmput de visites el 2017 va ser de 43,5 milions

L'Institut Català de la Salut (ICS) ha potenciat la utilització de la consulta electrònica a través de l'espai digital personal La Meva Salut perquè permet millorar l'accessibilitat i els temps de resposta i també afavoreix l'autonomia de la ciutadania, segons un informe de l'ICS en què també es detalla l'augment de l'activitat i la millora dels serveis en els 8 hospitals de la institució. L’ICS –que segueix la línia del Document de Treball sobre "Internet i la consulta virtual" elaborat per la Comissió de Deontologia del Col·legi de Metges de Barcelona on s’estableixen les recomanacions a seguir sobre la consulta virtual i la comunicació electrònica en la relació mèdic-pacient- ha atès 3,2 milions de consultes mèdiques d’assistència primària electrònicament.

El pacient fa la consulta a través del servei La meva salut i al seu metge li apareix una reserva de consulta a l’agenda. El compromís és respondre en 48 hores. Per exemple, si s’ha acabat el tractament i necessita renovar les receptes. O en direcció inversa: l’analítica ha sortit malament i el metge li proposa de modificar la medicació.

El percentatge d’aquesta via electrònica, que pretén estalviar viatges innecessaris, fer l’accés més fàcil i ràpid i donar més autonomia al pacient, encara és baix, però creix, com també l’ús d’aplicacions de telemedicina: un 20% més aquest any. La telemedicina més estesa és la de dermatologia, fotos de lesions que passen a consulta amb l’especialista des del CAP. Però també són aplicacions de contacte directe amb el pacient i específiques per a problemes respiratoris, cardíacs i alguna malaltia minoritària. Permeten un cert monitoratge del pacient i estalviar viatges, temps per les dues parts i esperes.


Web Mèdic Acreditat estrena plataforma digital de gestió

El nou aplicatiu millora l'experiència del client a l’hora de fer gestions administratives

Web Mèdic Acreditat (WMA) està d’enhorabona. I és que fa pocs dies que el programa d'acreditació de webs mèdics del Col·legi de Metges de Barcelona ha estrenat nova plataforma de gestió del client que millora l'eficiència dels processos administratius agilitzant tots els tràmits, proporcionant més usabilitat, més seguretat i més agilitat. Amb aquesta nova plataforma de gestió, els clients poden beneficiar-se, entre d’altres, dels següents beneficis:

  • Visualització de l'estat d'acreditació del vostre expedient per saber en quin punt es troba.
  • Descàrrega del segell WMA en codi HTML.
  • Possibilitat d'adjuntar comprovants de pagament.
  • Consultar gestions administratives com són factures, a més de revisar i modificar, en cas que sigui necessari, les vostres dades personals.

Barcelona acull un congrés sobre el nou model assistencial centrat en el pacient

Barcelona ha acollit aquest mes de setembre el congrés XPatient Barcelona Congress, amb la finalitat d'afavorir la transició cap a un nou model assistencial centrat en el pacient, a partir d'iniciatives i de bones pràctiques destinades a millorar la qualitat i l'eficàcia de l'atenció sanitària.

El congrés, organitzat conjuntament pel centre tecnològic Eurecat, l'Hospital Clínic, la Fundació TicSalut i per professionals de la comunitat de pràctica XPA-Experiència del pacient, té com a objectiu posar en valor l'experiència del pacient com a palanca de canvi per millorar la manera de prestar els serveis sanitaris.

L'esdeveniment es dirigeix a pacients, cuidadors i familiars, associacions de pacients i entitats del tercer sector dedicades a l'atenció del pacient, entitats de recerca aplicada al sector assistencial, administracions públiques i entitats privades amb capacitat de decisió sobre l'adopció de noves solucions i pràctiques que millorin la qualitat assistencial del pacient i empreses de serveis i empreses de tecnologies amb solucions per a la millora de la qualitat assistencial.

El XPatient Barcelona Congress va presentar els avançaments duts a terme durant l'últim any per part la Comunitat de pràctica XPatient Barcelona, integrada per professionals de l’Hospital Clínic, l’Hospital de Sant Joan de Déu, el Consorci Hospitalari de Vic, la Universitat de Vic, l’Hospital Arnau de Vilanova, ISGlobal, AQuAS, TicSalut i el centre tecnològic Eurecat, que promouen activitats per compartir coneixements i habilitats relacionades amb l'experiència del pacient.

En conjunt, el programa va tractar sobre experiències entorn la cocreació amb pacients i sobre procediments participatius on l'usuari és l'actor principal, l'estat de l'art i tendències en l'avaluació de l'experiència del pacient i experiències entorn l'apoderament del pacient i del cuidador.


Retiren 14 continguts que promovien l'anorèxia a la xarxa

Les plataformes d'internet donen resposta a una denúncia del CAC del juliol

Les empreses proveïdores de serveis a internet Facebook, Google i Tumblr han retirat 14 continguts, perfils en xarxes socials i blogs, que van ser denunciats el mes de juliol passat pel Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC), entitat reguladora audiovisual catalana, perquè promovien l'anorèxia i la bulímia. Aleshores el CAC va demanar a quatre proveïdors de serveis d'internet que retiressin 16 continguts perquè promovien aquest tipus de trastorns alimentaris, deu perfils de xarxes socials i sis blogs.

El Consell de l'Audiovisual ha reclamat una regulació més estricta per garantir la retirada de continguts que hi ha a internet contraris a la llei després de comprovar que l'intercanvi de continguts de risc amb relació a l'anorèxia i la bulímia es desenvolupa, també, en l'àmbit de les xarxes privades.

L'actuació del CAC, que va iniciar-se arran de les queixes presentades per l'Associació contra l'Anorèxia i la Bulímia (ACAB), va anar acompanyada d'una petició perquè la regulació catalana es torni més estricta per garantir la retirada de continguts de les xarxes que siguin contraris a la llei.

Des de Web Mèdic Acreditat creiem fermament en la necessitat de donar seguretat als continguts digitals que es troben mitjançant el nostre segell de confiança i qualitat WMA. Si disposes d’un web i el vols acreditar, pots fer-ho aquí.


WMA a Healthio 2017

Aquest mes de maig es va celebrar la 1a fira Healthio d'innovació sanitària a Barcelona, nascuda amb vocació d’arribar a ser una plataforma d'intercanvi de coneixement i experiències pilot i comercials que arribin a totes les persones relacionades amb l’àmbit de la salut, des dels mateixos usuaris fins a metges, passant per infermeres o emprenedors, amb el objectiu de fomentar l'apoderament del pacient.

Des de web mèdic acreditat vam tenir la oportunitat de poder participar de diverses maneres;

  • Presencialment al nostre estand donant informació directament sobre el nostre programa d’acreditació de webs mèdiques.
  • Fent pedagogia de la necessitat d’acreditació de la informació mèdica a les xerrades àgores.
  • Participant en una de les taules debat 'La informació sanitària ha d’anar acreditada?' de la jornada de la secció d’e-salut, ja que aquesta edició es va incloure dins del programa de la fira #Healthio.

Fins l’any vinent!