El CIS alerta sobre una preocupant desinformació en pseudo-teràpies

L'ús i consum de tractaments i pràctiques pseudocientífiques està cada vegada més estès entre la societat espanyola. L'últim baròmetre del CIS de febrer incloïa una sèrie de preguntes sobre la salut dels espanyols, les seves visites al metge i, per primera vegada, una dotzena de qüestions entorn de tècniques i productes com l'homeopatia i el reiki. Les respostes dels enquestats reflecteixen un important desconeixement entre la societat espanyola de la diferència que existeix entre els tractaments mèdics i els falsos remeis.

Segons el baròmetre del CIS, el 18,8 per cent dels espanyols prefereixen l'ús de teràpies alternatives, enfront de la medicina convencional, perquè creuen que aquestes últimes “no funcionen”. En aquest sentit, el 18,4 per cent reconeix haver rebut un tractament alternatiu en un centre amb professionals de la Medicina i la Infermeria. La majoria dels enquestats explica que aquest tipus de teràpies han estat receptades a clíniques amb persones relacionades directament amb aquestes teràpies (40 per cent). Així i tot, el boca a orella segueix sent la pràctica més utilitzada per difondre l'ús d'aquests tractaments. El 63,7 per cent reconeix que s'ha informat a través d'amics i coneguts, enfront del 22,4 i 22,1 per cent que reconeixen haver-se informat per internet i consultes a professionals, respectivament.

El baròmetre de febrer també assenyala que la majoria dels enquestats que coneixien aquests tractaments, i saben en què consisteixen, han utilitzat aquests productes perquè li ajudin a tenir una vida sana i equilibrada (30,8 per cent). Així mateix, el 27,7 per cent manifesta que consumeixen aquestes pràctiques per guarir-se malalties i dolències per les quals la medicina convencional no funcional. Precisament, el 3 per cent assevera que la medicina convencional de vegades és perjudicial per a la seva salut. Per a molts ciutadans la diferència entre ciència i pseudociència no és una frontera sinó una distinció difusa i permeable. Pel que fa a la pregunta 26 de l’estudi, "on s'informa de tractaments i teràpies diverses d'aquest tipus " la resposta més habitual (63,7% de recurrències) és "amics i coneguts". Internet té un 22,5% de respostes. Un 15,6% esmenta llibres i revistes, mentre que un 6,8% diuen que ho han vist a la televisió.

Accés a les dades CIS

Per tal de que no passin aquests fraus, des de Web Mèdic Acreditat creiem fermament en la necessitat de donar seguretat als pacients mitjançant el nostre segell de confiança i qualitat WMA.


El Col·legi de Metges inhabilita un col·legiat durant 5 anys per tractar el càncer amb mètodes no científics

La junta de govern del Col·legi de Metges de Barcelona (CoMB) ha sancionat amb cinc anys d'inhabilitació per a la professió mèdica un col·legiat que va divulgar i posar en pràctica amb pacients oncològics l'anomenat Mètode Hamer, conegut també com a Nova Medicina Germànica i que promou apostar per teràpies alternatives no demostrades científicament i, en paral·lel, l'abandonament dels tractaments convencionals com la quimioteràpia o la radioteràpia. El metge, amb consultes privades a Barcelona i Castelló on s'anunciava com a metge de família és el segon col·legiat que se sanciona des que el CoMB va posicionar-se a través d'un document contra les pseudociències i les teràpies alternatives el juny passat. La junta de govern del Col·legi de Metges també ha fet un requeriment explícit al col·legiat perquè no torni a practicar ni a difondre en un futur "procediments no validats i sense evidència científica". El metge en qüestió té consulta a les demarcacions de Barcelona i Castelló.

Precisament, aquest mateix professional, el 1995 ja havia estat objecte d'una altra inhabilitació del CoMB per fets pràcticament idèntics, és a dir, aplicar les teories del Mètode Hamer i divulgar-les com a idònies i eficaces. Aleshores, la inhabilitació va ser per un període de dos anys i va comptar amb la ratificació del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC). El CoMB alerta als ciutadans del risc que suposen per a la salut les pseudoteràpies sense evidència científica demostrada sobretot si requereixen l'abandonament d'altres tractaments eficaços. Pel Col·legi són pràctiques que van en contra de les normes deontològiques i de bona praxis. Per això demana la col·laboració de professionals, administració i institucions per evitar la realització i la difusió de pràctiques que puguin generar confusió o engany a la ciutadania, pel que fa a la seva salut.

Entre les funcions essencials del Col·legi hi ha la de vetllar per la defensa de l’exercici de la medicina adequat a les bones pràctiques i actuar com a garant de la protecció de la salut dels ciutadans. És per això que també, des del servei col·legial de Web Mèdic Acreditat (WMA) creiem fermament en la necessitat de donar seguretat als ciutadans amb el seu segell que valida la qualitat de continguts digitals que es troben a la xarxa.


Encara no has fet la migració cap al nou segell de WMA? T’expliquem com fer-ho!

Fa uns mesos que a WMA vam estrenar una nova plataforma de gestió del client que millora l'eficiència dels nostres processos administratius agilitzant tots els nostres tràmits. Aquesta nova eina compta amb un espai per als qui ja sou clients a través del qual, i de forma voluntària, us hi podeu inscriure i donar d'alta. Gràcies a aquest canvi, vam procedir també a actualitzar el nostre segell de qualitat per tal de dotar-lo de més seguretat i fiabilitat.

Us recordem que, si encara no ho heu fet, hauríeu de fer la migració cap a la nova versió del nostre segell. Vosaltres mateixos, i de forma molt senzilla, podreu inserir-lo en el vostre web. Per fer-ho, heu de:

  1. Accedir a la vostra àrea de client
  2. Donar-vos d’alta (en cas que encara no ho hagueu fet)
  3. Descarregar-vos el segell WMA en codi HTML a l’apartat corresponent.

Si teniu qualsevol dubte poseu-vos en contacte amb nosaltres per ajudar-vos a resoldre'l. wma@comb.cat


A WMA premiem la teva confiança!

Gaudeix ara de descomptes especials per ser client nostre

A WMA volem premiar la confiança i fidelitat que has dipositat en nosaltres durant tot aquest temps. Per això ens esforcem en oferir-te el millor amb avantatges exclusives. Ara, i per tal segueixis gaudint del nostre servei d’acreditació, et podràs beneficiar d’avantatges exclusius com un 20% de descompte addicional en tots aquells webs successius que vulguis acreditar amb el nostre segell.

Fes la teva sol·licitud aquí


Augmenten les visites no presencials als CAP

Els CAP han augmentat el 2017 un 9,1% les visites no presencials i han passat de 2,9 a 3,2 milions de persones. Les presencials tan sols han augmentat un 0,3% en relació amb les dades del 2016. En total, el còmput de visites el 2017 va ser de 43,5 milions

L'Institut Català de la Salut (ICS) ha potenciat la utilització de la consulta electrònica a través de l'espai digital personal La Meva Salut perquè permet millorar l'accessibilitat i els temps de resposta i també afavoreix l'autonomia de la ciutadania, segons un informe de l'ICS en què també es detalla l'augment de l'activitat i la millora dels serveis en els 8 hospitals de la institució. L’ICS –que segueix la línia del Document de Treball sobre "Internet i la consulta virtual" elaborat per la Comissió de Deontologia del Col·legi de Metges de Barcelona on s’estableixen les recomanacions a seguir sobre la consulta virtual i la comunicació electrònica en la relació mèdic-pacient- ha atès 3,2 milions de consultes mèdiques d’assistència primària electrònicament.

El pacient fa la consulta a través del servei La meva salut i al seu metge li apareix una reserva de consulta a l’agenda. El compromís és respondre en 48 hores. Per exemple, si s’ha acabat el tractament i necessita renovar les receptes. O en direcció inversa: l’analítica ha sortit malament i el metge li proposa de modificar la medicació.

El percentatge d’aquesta via electrònica, que pretén estalviar viatges innecessaris, fer l’accés més fàcil i ràpid i donar més autonomia al pacient, encara és baix, però creix, com també l’ús d’aplicacions de telemedicina: un 20% més aquest any. La telemedicina més estesa és la de dermatologia, fotos de lesions que passen a consulta amb l’especialista des del CAP. Però també són aplicacions de contacte directe amb el pacient i específiques per a problemes respiratoris, cardíacs i alguna malaltia minoritària. Permeten un cert monitoratge del pacient i estalviar viatges, temps per les dues parts i esperes.


Recomanacions en l´ús professional dels metges de les xarxes socials

El Consell de Col·legis de Metges de Catalunya (CCMC) ha elaborat recentment un decàleg per traslladar als professionals les recomanacions que els orientin en l’ús d’informació mèdica i de l’exercici de llibertat d’expressió a les xarxes socials. En ell s’apel·la a la responsabilitat dels metges per tal de fer compatibles els drets a la informació i d’expressió en temes professionals, mèdics o de salut amb els drets a la intimitat i confidencialitat del pacient.

En l’actual context, en què aquests canals de comunicació són àmpliament utilitzats per la població general i per professionals de tot tipus, inclosos els metges, el CCMC considera necessari recordar els límits que afecten la comunicació quan aquesta surt de l’àmbit estricte de la relació metge-pacient o de la relació entre companys per assolir una dimensió pública. “Els metges no poden obviar mai la seva condició i, per tant, també quan fan servir les xarxes socials resten obligats a observar i complir les normes del Codi de Deontologia”, recorda el vicepresident del CCMC i president del Col·legi de Metges de Barcelona (CoMB), Jaume Padrós.

Infografia “10 recomanacions a les xarxes socials per a metges”


Pediatria dels Pirineus, una experiència innovadora a l'Alt Urgell amb segell WMA

La presència de nuclis rurals de difícil accés, la llunyania respecte als grans nuclis urbans, una baixa densitat de població i un cert dèficit de pediatres a la zona són les característiques de l'Alt Urgell. Per això, el Servei Català de la Salut va proposar crear una cooperativa d'aquests especialistes al Pirineu que ha donat lloc a Pediatria dels Pirineus, una iniciativa innovadora que forma part de l'Observatori d'Innovació en Gestió de la Sanitat a Catalunya (OIGS), que va arrencar fa 8 anys a l'Alt Urgell i que ara s'amplia a d'altres comarques.

Pediatria dels Pirineus és un projecte que neix amb l'objectiu de garantir la qualitat i la sostenibilitat de l'atenció pediàtrica i maternoinfantil en una zona del país on tradicionalment ha estat difícil la cobertura, tant per la manca de professionals especialistes en pediatria com per la situació geogràfica de la zona. El servei s'ubica a diferents comarques del Pirineu i genera un nou model d'atenció pediàtrica que inclou l'assistència a diferents CAP i consultoris locals de zones rurals i l'assistència hospitalària pediàtrica a la Fundació Sant Hospital (FSH) de la Seu d'Urgell i a l'Hospital Comarcal del Pallars, a Tremp. Gràcies a iniciatives com aquesta, s'aproxima l'atenció primària i hospitalària als infants de les zones rurals.

Pediatria dels Pirineus forma part de la xarxa de salut pública i s'ha convertit en un referent pel seu compromís amb el desenvolupament de les societats de muntanya i per la seva capacitat per utilitzar les noves tecnologies en la comunicació i la difusió de coneixement. Optimitzant recursos via Twitter, atenent consultes telemàtiques o responent a través del seu web, els pediatres dels Pirineus utilitzen aquests recursos en la comunicació constant entre els professionals i els ciutadans. És per això que tenint en compte aquests nous canals de comunicació i difusió de la informació, Pediatria dels Pirineus ha volgut acreditar els continguts del seu web a través del programa d'acreditació Web Mèdic Acreditat (WMA).

Per a més informació: https://www.pediatriadelspirineus.org


Web Mèdic Acreditat estrena plataforma digital de gestió

El nou aplicatiu millora l'experiència del client a l’hora de fer gestions administratives

Web Mèdic Acreditat (WMA) està d’enhorabona. I és que fa pocs dies que el programa d'acreditació de webs mèdics del Col·legi de Metges de Barcelona ha estrenat nova plataforma de gestió del client que millora l'eficiència dels processos administratius agilitzant tots els tràmits, proporcionant més usabilitat, més seguretat i més agilitat. Amb aquesta nova plataforma de gestió, els clients poden beneficiar-se, entre d’altres, dels següents beneficis:

  • Visualització de l'estat d'acreditació del vostre expedient per saber en quin punt es troba.
  • Descàrrega del segell WMA en codi HTML.
  • Possibilitat d'adjuntar comprovants de pagament.
  • Consultar gestions administratives com són factures, a més de revisar i modificar, en cas que sigui necessari, les vostres dades personals.

Barcelona acull un congrés sobre el nou model assistencial centrat en el pacient

Barcelona ha acollit aquest mes de setembre el congrés XPatient Barcelona Congress, amb la finalitat d'afavorir la transició cap a un nou model assistencial centrat en el pacient, a partir d'iniciatives i de bones pràctiques destinades a millorar la qualitat i l'eficàcia de l'atenció sanitària.

El congrés, organitzat conjuntament pel centre tecnològic Eurecat, l'Hospital Clínic, la Fundació TicSalut i per professionals de la comunitat de pràctica XPA-Experiència del pacient, té com a objectiu posar en valor l'experiència del pacient com a palanca de canvi per millorar la manera de prestar els serveis sanitaris.

L'esdeveniment es dirigeix a pacients, cuidadors i familiars, associacions de pacients i entitats del tercer sector dedicades a l'atenció del pacient, entitats de recerca aplicada al sector assistencial, administracions públiques i entitats privades amb capacitat de decisió sobre l'adopció de noves solucions i pràctiques que millorin la qualitat assistencial del pacient i empreses de serveis i empreses de tecnologies amb solucions per a la millora de la qualitat assistencial.

El XPatient Barcelona Congress va presentar els avançaments duts a terme durant l'últim any per part la Comunitat de pràctica XPatient Barcelona, integrada per professionals de l’Hospital Clínic, l’Hospital de Sant Joan de Déu, el Consorci Hospitalari de Vic, la Universitat de Vic, l’Hospital Arnau de Vilanova, ISGlobal, AQuAS, TicSalut i el centre tecnològic Eurecat, que promouen activitats per compartir coneixements i habilitats relacionades amb l'experiència del pacient.

En conjunt, el programa va tractar sobre experiències entorn la cocreació amb pacients i sobre procediments participatius on l'usuari és l'actor principal, l'estat de l'art i tendències en l'avaluació de l'experiència del pacient i experiències entorn l'apoderament del pacient i del cuidador.